![]() |
![]() |
REGULAMIN DZIAŁALNOŚCI INTERNATU ZESPOŁU SZKÓŁ ROLNICZYCH im. biskupa Ignacego Błażeja Krasickiego w SMOLAJNACH
ROZDZIAŁ 1 Podstawy prawne 1. USTAWA Z DN. 7. 09. 1991 R. O SYSTEMIE OŚWIATY ( DZ. U. NR 67, POZ. 329 Z 1996 R.) 2. STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ ROLNICZYCH im. biskupa Ignacego Błażeja Krasickiego w SMOLAJNACH
Internat jest placówką opiekuńczo - wychowawczą stanowiącą integralną część Zespołu Szkół Rolniczych, zapewniającą młodzieży dziennego Technikum Rolniczego opiekę na czas pobytu w placówce, optymalne warunki bytowe, służące osiąganiu pożądanych efektów pracy dydaktyczno - wychowawczej.
ROZDZIAŁ 2 CELE I ZADANIA INTERNATU 1. Internat realizuje cele i zadania zgodne ze Statutem Zespołu Szkół Rolniczych w Smolajnach w oparciu o Roczny Plan Pracy Internatu. 2. Zadaniem internatu jest: 1) Zapewnienie młodzieży mieszkającej w placówce opieki i wychowania w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania; 2) Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz opieki zdrowotnej na terenie internatu; 3) Zapewnienie wychowankom całodziennego wyżywienia, właściwych warunków sanitarno - higienicznych oraz warunków do nauki i wypoczynku; 4) Zapewnienie i stworzenie wychowankom warunków sprzyjających rozwojowi zainteresowań i uzdolnień, uczestnictwa w kulturze, uprawiania sportu i turystyki; 5) Organizowanie przy współudziale wychowanków życia codziennego, wdrażanie do współpracy i współdziałania, wyrabianie nawyków kulturalnego i higienicznego trybu życia; 6) Wdrażanie wychowanków do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo - gospodarczych na rzecz Internatu i Szkoły; 7) Wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie samodzielności i samorządności; 8) Czuwanie nad wielostronnym tj. intelektualnym, emocjonalnym, moralno - społecznym i estetycznym rozwojem wychowanków; 9) Wyrabianie nawyków sumiennej i rzetelnej pracy. ROZDZIAŁ 3 ORGANIZACJA PRACY W INTERNACIE 1. Internat pracuje w dni zajęć prowadzonych przez szkołę. 2. Limit miejsc w internacie wynosi 60. 3. Wychowankowie mogą być podzieleni na grupy wychowawcze. 4. Liczba grup wychowawczych uzależniona jest od ilości wychowanków zamieszkujących w internacie zgodnie z zatwierdzonym na dany rok szkolny arkuszem organizacyjnym. 5. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi maksymalnie .... osób. 6. Czas pracy z grupą wychowawczą wynosi 49 godzin zegarowych. 7. Rozkład dnia w internacie uwzględnia czas na naukę, zajęcia wychowawcze oraz formy wypoczynku i rozrywki. 8. Internat zapewnia całodzienne wyżywienie wychowankom internatu. Z obiadów mogą korzystać również uczniowie ZSR nie mieszkający w internacie, pracownicy szkoły, oraz inne osoby zainteresowane. 9. Wychowankowie mieszkający w internacie mają do dyspozycji: 1) pomieszczenia sypialne, 2) stołówkę, pełniącą jednocześnie funkcję świetlicy i salę „cichej nauki" 3) pomieszczenia higieniczno - sanitarne.
10. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc w Internacie o przyjęcie może ubiegać się uczeń: 1) mieszkający w miejscowości, z której codzienny dojazd do szkoły jest niemożliwy lub w istotny sposób utrudniony, 2) wykazujący się co najmniej dobrą oceną z zachowania, 3) posiadający stan zdrowia kwalifikujący go do zamieszkania w Internacie. 11. W przypadkach szczególnie uzasadnionych warunkami materialnymi, zdrowotnymi i wychowawczymi do Internatu może być przyjęty uczeń zamieszkały w miejscowości będącej siedziba szkoły. 12. Pierwszeństwo w przyjęciu do Internatu przysługuje: 1) wychowankom domów dziecka, rodzinnych domów dziecka oraz z rodzin zastępczych, 2) dzieciom samotnych matek lub ojców, 3) dzieciom z rodzin wielodzietnych i znajdujących się w szczególnie trudnych warunkach materialnych, 4) uczniom, którzy mieszkali w Internacie w poprzednim roku szkolnym i nadal odpowiadają ustalonym kryteriom oraz złożą „Deklarację zakwaterowania wraz z wyżywieniem" na następny rok szkolny, 5) dzieciom nauczycieli, 6) uczniom klas pierwszych. 13. Uczniowie po raz pierwszy ubiegający się o miejsce w Internacie wraz z innymi dokumentami o przyjęcie do szkoły składają „Deklarację zakwaterowania wraz z wyżywieniem" podpisana przez rodziców lub opiekunów. 14. Decyzję o przyjęciu ucznia do internatu podejmuje kierownik Internatu. 15. Uczniowie, którzy nie zostali przyjęci do Internatu mają prawo odwołać się do dyrektora szkoły ROZDZIAŁ 4 ORGANY INTERNATU 1. Organami internatu są: 1) Kierownik Internatu; 2) Wychowawcy Internatu. 2. Zadania kierownika internatu określa § ...... Statutu Szkoły. 3. Zadania wychowawcy internatu: 1) Sumiennie realizować zadania wynikające z planu pracy opiekuńczo - wychowawczej internatu, dążyć do osiągania jak najlepszych wyników w pracy wychowawczej; 2) Dbać o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków przebywających na terenie internatu. Czuwać nad bezpieczeństwem wychowanków w porze nocnej od 22:00 do 6:00 ; 3) Dbać o dyscyplinę i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy przez wychowanków; 4) Stale i systematycznie kontrolować przestrzeganie przez wychowanków regulaminu internatu, rozkładu dnia; 5) Kształtować wśród wychowanków nawyk systematycznej pracy szkolnej, udzielać pomocy uczniom mającym niepowodzenia w nauce, dbać o właściwą atmosferę podczas nauki własnej; 6) Rozwijać zainteresowania i uzdolnienia wychowanków wykorzystując do tego celu przewidziany w porządku dnia czas wolny poprzez dostępne formy i środki; 7) Czuwać nad higieną osobistą i zbiorową wychowanków oraz ładem i porządkiem w pomieszczeniach, w których przebywa młodzież; 8) Dbać o rozwój fizyczny i psychiczny wychowanków poprzez organizowanie zajęć sportowych, aktywnie zwalczać wszelkie przejawy patologii społecznych, nałogi palenia papierosów, spożywania alkoholu przez młodzież oraz zapobiegać konfliktom i stresom; 9) Wdrażać wychowanków do stałego poszanowania mienia społecznego i sprzętu w Internacie; 10) Utrzymywać stały kontakt z nauczycielami przedmiotów, wychowawcami klas, współpracować systematycznie z rodzicami wychowanków; 11) Upowszechniać samorządność, inspirować pracę sekcji działających w internacie; 12) Dbać o godność i przykładną postawę moralną wychowawcy, systematycznie doskonalić swoją wiedzę; 13) Systematycznie wypełniać swoje obowiązki i stosować się do zarządzeń władz oświatowych, dyrekcji szkoły i kierownika Internatu; 14) Prowadzić na bieżąco dokumentację pedagogiczną Internatu. 15) Wychowawca Internatu nie odpowiada za wypadki wychowanka powstałe poza Internatem: w drodze do i z domu rodzinnego oraz podczas samowolnego oddalenia poza teren Internatu. ROZDZIAŁ 5 RADA MŁODZIEŻOWA INTERNATU 1. Rada Młodzieżowa Internatu (RMI) jest organem młodzieży mieszkającej w Internacie. 2. Rada Młodzieżowa Internatu (RMI) wybierana jest spośród mieszkańców Internatu w wyborach bezpośrednich, jest ona współgospodarzem Internatu, przedstawicielem i rzecznikiem młodzieży. 3. W skład RMI wchodzą: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, skarbnik oraz przewodniczący sekcji działających w Internacie (ilość sekcji jest zmienna w zależności od potrzeb wychowanków). 3. RMI konsultuje, uzgadnia swoją działalność z opiekunem RMI i kierownikiem Internatu. 4. Do zadań RMI należy: 1) reprezentowanie ogółu wychowanków i ich potrzeb na terenie Internatu, szkoły, środowiska; 2) zgłaszanie wychowawcom propozycji dotyczących zajęć wychowawczych i organizacji czasu wolnego; 3) inicjowanie i koordynowanie działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej w Internacie; 4) rozstrzyganie sporów pomiędzy wychowankami; 5) czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia wychowanków Internatu; 6) uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, podczas których są rozpatrywane problemy przedstawione przez młodzież. ROZDZIAŁ 6 PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW 1. Wychowanek Internatu ma prawo do: 1) odpłatnego całodziennego wyżywienia i zakwaterowania w Internacie, doraźnej pomocy medycznej i opieki lekarskiej; 2) opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę, a także obronę przed różnymi formami przemocy fizycznej i psychicznej; 3) poszanowania godności własnej, przekonań religijnych, a także wyrażania swoich myśli i opinii dotyczących życia w Internacie; 4) korzystania z przydzielonego mu sprzętu oraz pozostałego mienia Internatu; 5) właściwych warunków do nauki; 6) korzystania z pomocy wychowawców, kierownika Internatu i kolegów w rozwiązywaniu problemów osobistych, pokonywaniu trudności edukacyjnych, oraz we wszystkich sprawach związanych z zamieszkaniem w Internacie; 7) wypoczynku - rozwijania i pogłębiania zamiłowań, zainteresowań, uzdolnień przez udział w zajęciach kół zainteresowań, sekcji działających na terenie Internatu i szkoły; 8) współdecydowania o sprawach organizacyjno-wychowawczych Internatu poprzez udział w pracy RMI; 9) przyjmowania osób odwiedzających z zewnątrz na terenie Internatu w godzinach od 13:30 do 16.00 oraz od 18.00 do 20:30 za zgodą wychowawcy po wpisaniu się do zeszytu odwiedzin i przy zastrzeżeniach: a) osoba odwiedzająca nie może być pod wpływem alkoholu i nie może zachowywać się agresywnie oraz - b) wpisze swoje imię i nazwisko w zeszycie odwiedzin 2. Wychowanka obowiązuje: 1) Systematyczne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych; 2) Systematyczna nauka, wykorzystywanie jak najlepiej czasu i warunków do nauki; 3) Przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy; 4) Ścisłe przestrzeganie regulaminu i rozkładu dnia; 5) Wykonywanie i stosowanie się do poleceń kierownika i wychowawców; 6) Uprzejme zachowanie się w stosunku do personelu i kolegów; 7) Regularne i terminowe wnoszenie opłat za wyżywienie i zakwaterowanie; 8) W przypadku niemożności przyjazdu do Internatu (np. choroba, zdarzenie losowe) niezwłoczne powiadomienie o zaistniałym fakcie wychowawcy lub kierownika Internatu; 9) Dbałość o powierzony sprzęt i ponoszenie za jego stan pełnej odpowiedzialności materialnej. Wszelkie szkody spowodowane niewłaściwym użytkowaniem sprzętu wychowanek obowiązany jest naprawić, lub zniszczony sprzęt odkupić. W przypadku nieujawnienia sprawcy dewastacji sprzętu koszty naprawy ponoszą wszyscy wychowankowie; 6) Utrzymanie wzorowego porządku w pokojach mieszkalnych i na terenie całego Internatu; 7) Poruszanie się po terenie Internatu w obuwiu zmiennym. 3. Zabrania się wychowankom: 1) Udostępniania klucza do pokoju osobom postronnym; 2) Zamykanie pokoi w czasie przebywania w nich młodzieży w godz. od 6:00 - 22:00. W porze nocnej pokoje należy zamykać w taki sposób, by umożliwić ich otwarcie z zewnątrz przez wychowawcę Internatu; 3) Samowolnego zmieniania miejsca zamieszkania; 4) Samowolnego przenoszenia i przestawiania sprzętu; 5) Wychodzenia poza budynek Internatu od godz. 21:30 do 6:45; 6) Za pisemną zgodą rodziców/prawnych opiekunów wychowanek może uczęszczać na zajęcia pozalekcyjne w godzinach i dniach wyszczególnionych na pisemnej zgodzie; 7) Przebywania chłopców w pokojach dziewcząt i odwrotnie, bez zgody wychowawcy; 8) Samowolnego pozostawania w Internacie w czasie zajęć lekcyjnych, bez powiadomienia i zgody wychowawcy pełniącego dyżur; 9) Zakłócania ciszy podczas ustalonych rozkładem dnia - nauki własnej oraz ciszy nocnej; 10) Przyjmowania osób odwiedzających z zewnątrz poza wyznaczonymi godzinami bez zgody wychowawcy; 11) Wyjazdu z Internatu w trakcie tygodnia bez powiadomienia wychowawcy przez rodzica/opiekuna prawnego; 12) Wynoszenia ze stołówki naczyń i spożywania posiłków w pokojach mieszkalnych; 13) Wchodzenia w czasie przerw i lekcji do Internatu; 14) Posiadania i picia alkoholu, używania narkotyków i leków bez wskazań lekarskich; 15) Palenia nikotyny, substancji aromatycznych i nikotynopodobnych; 16) Używania urządzeń elektrycznych typu grzałki, nagrzewnice, opiekacze itp. za wyjątkiem czajników, suszarek i lokówek, sprawnych radioodbiorników i komputerów; 17) Przetrzymywania drogocennych przedmiotów i większych sum pieniędzy; 18) Oglądania programów telewizyjnych i filmów wideo w czasie nauki własnej i ciszy nocnej (z wyłączeniem ewentualnej zgody wychowawcy); 19) Wychowankowie dojeżdżający do Internatu własnymi pojazdami mechanicznymi mają obowiązek doręczyć kierownikowi Internatu pisemne oświadczenie o odpowiedzialności za przewożonych pasażerów; 20) Rodzice wychowanków niepełnoletnich maja obowiązek dostarczyć kierownikowi oświadczenie o wyrażeniu lub nie zgody na podróżowanie pojazdami kierowanymi przez koleżanki lub kolegów. ROZDZIAŁ 7 NAGRODY I KARY Wnioski o nagrody i kary konsultowane są z RMI. 1. Za wzorowe zachowanie i prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków mieszkańca Internatu wychowanek może otrzymać wyróżnienia i nagrody: 1) pochwała wychowawcy na apelu w Internacie lub na apelu szkolnym, 2) zapisanie uwagi pozytywnej w zeszycie obserwacji, 3) wystąpienie o podniesienie oceny z zachowania, 4) list pochwalny do rodziców, 5) nagroda rzeczowa na zakończenie roku szkolnego, 6) zwolnienie z pełnienia dyżuru, 7) anulowanie wcześniejszej kary. 2. Za nieprzestrzeganie regulaminu internatu, lekceważenie nauki i innych obowiązków wychowanek może być ukarany: 1) upomnieniem wychowawcy, 2) naganą wychowawcy, 3) naganą kierownika, 4) naganą kierownika z ostrzeżeniem usunięcia z Internatu, 5) usunięciem z Internatu. 3. Rodzaj zastosowanej kary zależy od wagi przewinienia.
4. Udzielenie nagany może wiązać się z: 1) Zakazem uczęszczania na szczególnie atrakcyjne zajęcia na terenie Internatu lub poza nim; 2) Zakazem przyjmowania osób odwiedzających; 3) Zakazem wyjścia z Internatu w czasie wolnym. 5. Usunięcie wychowanka z Internatu następuje w wyniku: 1) Decyzji kierownika Internatu w przypadku braku współpracy wychowanka nad uzyskaniem pozytywnych zmian w zachowaniu; 2) Decyzji kierownika Internatu ze skutkiem natychmiastowym w przypadku rażącego naruszenia regulaminu Internatu. 6. Przewinienia polegające na szczególnie rażącym naruszeniu regulaminu Internatu, to: 1) Używanie przemocy psychicznej lub fizycznej wobec innych; 2) Kradzież na szkodę koleżanki, kolegi, wychowawcy lub Internatu; 3) Podważenie dobrego imienia placówki na zewnątrz przez czyny o znamionach chuligaństwa; 4) Posiadanie, wnoszenie i spożywanie alkoholu przebywanie w Internacie w stanie wskazującym na spożycie alkoholu; 5) Wnoszenie, rozprowadzanie, zażywanie, posiadanie oraz przebywanie pod wpływem narkotyków i innych środków odurzających; 6) Samowolne opuszczanie Internatu (ucieczki); 7) Dewastacja mienia Internatu mającego znamiona wandalizmu. 7a. O naganie udzielonej wychowankowi w formie pisemnej powiadamiani są: b) rodzice/prawni opiekunowie; c) wychowawcy szkolni; 8. W szczególnych przypadkach wychowanek usunięty z Internatu może po określonym czasie ubiegać się o ponowne przyjęcie na pobyt warunkowy: a) Po doręczeniu opinii wychowawcy szkolnego i pedagoga szkolnego; b) Decyzją kierownika Internatu; c) Na warunkach kontraktu podpisanego pomiędzy wychowankiem, rodzicem /opiekunem prawnym, kierownikiem Internatu; 9. Od kar stosowanych przez wychowawcę, wychowanek może się odwołać w ciągu 7 dni do kierownika Internatu. 10. Od kar stosowanych przez kierownika Internatu, wychowanek może odwołać się w ciągu 7 dni do Dyrektora Szkoły. ROZDZIAŁ 8 DOKUMENTACJA INTERNATU 1. Podstawowa: 1) Regulamin Internatu; 2) Roczny plan pracy opiekuńczo - wychowawczej; 3) Grafik pracy wychowawców; 4) Dzienniki zajęć; 5) Ewidencja wyjazdów i wyjść wychowanków (zeszyt dyżurnego); 9) Dokumentacja finansowa dotycząca wyżywienia i zakwaterowania. 2. Pomocnicza: 1) Plan pracy Rady Młodzieżowej Internatu; ROZDZIAŁ 9 OPŁATY 1. Rodzice/opiekunowie wychowanków mieszkających w Internacie i wnoszą opłatę za : 1) zakwaterowanie; 2) posiłki w stołówce . 2. Opłatę za posiłki równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie reguluje Zarządzenie Dyrektora ZSR. 3. Opłata miesięczna za posiłki uzależniona jest od ilości dni żywieniowych w danym miesiącu. 4. Zakwaterowanie ucznia w Internacie jest odpłatne (tzw. opłata stała) i jest regulowana Zarządzeniem Dyrektora ZSR; 6. Opłaty, o których mowa w ust.1 wnosi się z góry do 15 dnia każdego miesiąca, nie dłużej niż do końca miesiąca w przypadkach uzgodnionych z kierownikiem Internatu; 7. W uzasadnionych przypadkach zakłada się możliwość częściowego lub całkowitego zwolnienia wychowanka z opłaty stałej przez Dyrektora Szkoły. ROZDZIAŁ 10 POSTANOWIENIA KOŃCOWE 1. Wszelkie zmiany regulujące pracę Internatu będą wprowadzone do Regulaminu działalności Internatu w formie aneksów. 2. Wnioski dotyczące zmian w regulaminie mogą zgłaszać dyrektor szkoły, kierownik Internatu, wychowawcy Internatu, Rada Młodzieżowa Internatu. 3. RMI wnosi wnioski o zmiany w Regulaminie Internatu do kierownika Internatu. 4. Nowelizacja Regulaminu działalności Internatu dokonywana jest przez kierownika i wychowawców Internatu; 5. Regulamin oraz zmiany zatwierdza Dyrektor ZSR. Regulamin działalności Internatu został uchwalony przez Radę Pedagogiczną ZSR w dniu 10.01.2013r. i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Deklaracja zakwaterowania w internacie
Smolajny,.............................
Kierownik Internatu Zespołu Szkół Rolniczych im. Biskupa Ignacego Błażeja Krasickiego w Smolajnach
DEKLARACJA ZAKWATEROWANIA WRAZ Z WYŻYWIENIEM WYCHOWANKÓW INTERNATU NA ROK SZKOLNY .....................
Imię i nazwisko .................................................................................................. Szkoła i klasa...................................................................................................... Data i miejsce urodzenia................................................................................ Adres ucznia...................................................................................................... Deklaruję chęć zamieszkania w internacie od dnia ............................ Wpłaty za wyżywienie i zakwaterowanie należy dokonywać do kasy szkoły lub na konto w terminie do 15 każdego miesiąca. W uzasadnionych wypadkach, uzgodnionych pomiędzy rodzicami/opiekunami i kierownikiem internatu, termin odpłatności może być prolongowany, nie na dłużej niż do końca miesiąca.
...................................... ....................................... /podpis rodzica, opiekuna/ /podpis wychowanka/
ZAŁĄCZNIK NR 1
OŚWIADCZENIE WYCHOWANKA
Oświadczam, że w przypadku przyjęcia do internatu, zobowiązuję się do przestrzegania Statutu Szkoły, włącznie z Regulaminem Internatu przy Zespole Szkół Rolniczych im. Biskupa Ignacego Błażeja Krasickieg0o w Smolajnach, a w tym m.in.: 1. Przestrzegać ustalonego rozkładu dnia. 2. Właściwie wykorzystywać czas przeznaczony na naukę własną. 3. Przyjmować gości w czasie i miejscach do tego ustalonych. 4. Każdorazowo uzyskać zgodę Wychowawcy na wyjście poza Internat w godzinach wieczornych. 5. Niezwłocznie po przyjęciu do Internatu załatwić formalności związane z zameldowaniem. 6. Troszczyć się o czystość i porządek oraz higienę osobistą, przepisy bhp i p.poż. [m.in. nie używać urządzeń elektrycznych i grzewczych] 7. Dbać o sprzęt i urządzenia w Internacie, w przypadku wyrządzenia szkody pokryć jej koszty lub naprawić. 8. Rzetelnie wykonywać dyżury na terenie Internatu, uczestniczyć w pracach porządkowych podnoszących wygląd i estetykę Internatu. 9. Włączyć się w pracę Samorządu Grupy i Internatu. 10. Zgłaszać Samorządowi lub Wychowawcom propozycję wniosków i rozwiązań które polepszą pracę Internatu. 11.Wytwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości i przyjaźni - przenosić ją na współmieszkańców.
..................................................................................... / miejscowość data, podpis ucznia/
ZAŁĄCZNIK NR 2
ZOBOWIĄZANIE W przypadku zamieszkania mojego dziecka w internacie zobowiązuje się do regulowania na bieżąco opłat za pobyt w internacie (czesne i wyżywienie) do dnia 15-go każdego miesiąca oraz pokrywania ewentualnych kosztów związanych z naprawą lub odkupieniem zniszczonego sprzętu internatowego wynikłych z winy mojego syna / córki. Przyjmuje do wiadomości, iż za przekroczenie obowiązującego regulaminu syn / córka /może zostać usunięty z Internatu w ciągu roku szkolnego. Zobowiązuje się do osobistego kontaktu z Wychowawcą dziecka w Internacie co najmniej raz w semestrze.
..................................................................................... / miejscowość data i podpis Rodziców lub Opiekunów /
dokumenty do pobrania: |